DEN 14. DALAI LAMA

Varighet: 45 min+
Grafikk av Dalai Lama
Nobels Fredssenter / Animaskin

HVA HANDLER LEKSJONEN OM?

Elevene skal lære om fredsprisvinner den 14. Dalai Lama, og hvordan han brukte ikkevoldelig kamp til å etablere kulturelle, religiøse og utdanningsinstitusjoner, som har bidratt stort til å bevare tibetanernes identitet og rike kulturarv. Elevene skal reflektere over deres egen identitet, og hvordan hver av oss både er komplekse individer med mangfoldige identiteter, samtidig som de identitetsmarkørene vi deler med andre forener oss. Deretter skal elevene på en «gallerirunde» i klasserommet for å se på historiske og dagsaktuelle bilder av mennesker som kjemper for retten til å leve ut sin identitet.

Læringsmål

  • Elevene skal forstå hvor viktig det er å stå opp for egne og andres overbevisninger og identiteter.
  • Elevene skal forstå at dialog mellom kulturer er et viktig redskap for gjensidig forståelse og toleranse.

LÆRINGSMATERIELL

Lysbilder

  • 3–5 historiske eller dagsaktuelle bilder av mennesker som kjemper for retten til å leve ut sin identitet, og for en rettferdig behandling av samfunnet sitt (se lysbildene for eksempler)
  • Forstørrede bilder til «gallerirunden»
  • Datamaskin med internettilgang og skjerm for å vise elevene en kort video
  • Elevark
Powerpoint Dalai Lama
Utprintbar leksjon Dalai Lama
Retten til identitet (elevark)
Dalai Lama og Nobels fredspris

OPPGAVER

Forbered «gallerirunden» ved å velge ut 3–5 bilder som forstørres og plasseres rundt i klasserommet. Du kan bruke bildene du finner i slutten av dette dokumentet, eller la dem være inspirasjon og velge andre bilder som er mer relevante for elevenes hjemsted, pensum eller interesser.

1. Presenter fredsprisvinner Dalai Lama og dagens leksjon:

  • Den 14. Dalai Lama er den religiøse lederen for millioner av tibetanske buddhister.
  • Han forsvarer en ikkevoldelig kamp for å beskytte den historiske og kulturelle arven til det tibetanske folket.

2. Introduser elevene for ideen om at vi er komplekse individer med flere identitsmarkører:

  • Del dette sitatet fra poeten Rumi: «Du er ikke en dråpe i havet. Du er havet i en dråpe.» Hver av oss er en unik kombinasjon av identitetsmarkører, historier, erfaringer, overbevisninger og verdier.
  • Del en liste med identitetsmarkører som du (læreren) har laget om deg selv med elevene.
  • Be elevene bruke noen minutter på å skrive en liste med «identitetsmarkører» som sammen gjør dem til unike individer. Forklar at:
    • Denne listen vil ikke være og trenger ikke være omfattende eller fullstendig.
    • Identitetsmarkører kan være kompliserte og veldig personlige, så skriv bare ned det du er komfortabel med.
    • Du skal ikke dele listen din med noen – den er kun ment for din egen personlige refleksjon.

3. Få elevene til å reflektere over identitetslistene sine hver for seg. Bruk disse spørsmålene for å lede elevenes refleksjon:

  • Hvilke identitetsmarkører skrev du ned først?
  • Var det lett å komme på mange identitsmarkører, eller stoppet du opp etter noen få?
  • Var det noen identitetsmarkører du nølte med å skrive opp? (Du trenger ikke å dele dette med klassen, bare reflektere over hvilke for deg selv, og hvorfor du eventuelt ikke tok dem med.)
  • Forklar for elevene hva som er bakgrunnen for at de skal tenke over de unike identitetsmarkørene hver av oss bærer på:
    • I dag skal vi lære om den 14. Dalai Lama, og hvordan han brukte demokratiske verktøy i kampen for retten til å leve ut sin identitet.
  • Be elevene fortelle hva de allerede vet om den 14. Dalai Lama.
  • Vis powerpopinten til klassen for å lære dem nøkkelfakta om Dalai Lamas historie og det han har oppnådd.
  • Vis elevene Dalai Lamas kortfilm «Living Together»
  • Be elevene tenke på hva de tror de vil få se i filmen basert på tittelen og det de har lært om Dalai Lama
  • Spør om noen vil dele tankene sine med klassen
  • Se filmen (3 min): «Living Together»

Når dere har sett videoen, be elevene tenke over hvilke identitetsmarkører de har til felles:

  • Minn elevene på å være omtenksomme og ikke anta ting om andre, siden ikke alle identitetsmarkører er synlige eller kjente. Hvis det trengs, gi eksempler som «elev», «klassekamerat», «innbygger i …», «menneske», osv.
  • Få elevene til å snakke sammen to og to eller i små grupper om hvordan de forstår disse to begrepene:
    • Forkjemper
    • Tilskuer

  • Forklar for elevene at de skal på en liten «gallerirunde» her i klasserommet.
  • Elevene skal studere fotografiene og notere ned hva de ser.
  • Mens de går rundt skal elevene tenke over hvilke identitetsmarkører som er truet, og hva menneskene på bildene gjør (eller ikke gjør) med det.
  • Få elevene til å gå rundt rundt i rommet i små grupper og stoppe foran hvert bilde for å fylle inn elevarket «Retten til identitet».

1. Be elevene om å tenke tilbake på den korte filmen til Dalai Lama som de så i starten av timen:

  • Del dette sitatet fra filmen: «Mentalt, emosjonelt og fysisk er vi like» (den 14. Dalai Lama)

2. Be elevene diskutere dette spørsmålet med en medelev, eller skrive ned tankene sine hver for seg:

  • Hvordan kan vi alle være komplekse og unike individer formet av en rekke ulike erfaringer – og samtidig være så like, og så knyttet til hverandre?

Designutfordring

Kunst for kommunikasjon mellom kulturer

I denne oppgaven skal elevene bruke kunst til å kommunisere med andre kulturer. De vil se på hvordan kunst kan brukes til å formidle viktige budskap, og utforske offentlig kunst, både formell og uformell. Elevene skal deretter selv bruke kunst til å fortelle historien om en identitet som blir truet. Til slutt skal de dele kunstverket sitt med elever fra andre kulturer for å innlede dialog og diskusjon på tvers av kulturene.

Elevene skal bruke designprosessen til å lage kunst med mening og få tilbakemelding fra andre for å forbedre verket og kommunisere bedre gjennom det de skaper. Du må gjerne tilpasse oppgaven til elevene dine, men behold disse hovedelementene:

  1. Elevene bør ha «retten til identitet» som hovedtema for kunstverket sitt.
  2. Elevene bør dele kunsten sin med andre, både for å få tilbakemelding å arbeide videre med, men også for å innlede en dialog med elever fra andre kulturer.
  3. Elevene bør følge de 5 trinnene i designprosessen som rettesnor for oppgaven.

Hvordan kan dette gjennomføres?

  • Elevene kan arbeide individuelt, to og to, eller i en liten gruppe.
  • Designutfordringen kan gjøres i klasserommet, som hjemmelekse etter skolen, eller som en kombinasjon.
  • Du kan gjøre oppgaven så enkel eller omfattende som du ønsker, og enten gjennomføre den på et par uker (sett av én dag til hvert trinn i designprosessen), eller utvide den til en måned eller et semester.
    • Trinn i designprosessen:
    • Trinn 1: Empati
    • Trinn 2: Definering
    • Trinn 3: Idéutvikling
    • Trinn 4: Prototype
    • Trinn 5: Test

(elevene bør oppfordres til å gå tilbake til tidligere trinn i prosessen for å fortsette med problemløsning og utvikling av idé og prototype til de har funnet en effektiv og bærekraftig fremgangsmetode)

Først skal elevene utforske hvordan kunst blir brukt som et kommunikasjonsmiddel. De vil se på hvordan folk over hele verden har benyttet en rekke ulike kunstformer for å formidle viktige budskap og sette i gang en samtale.

Læremidler:

  • Datamaskiner med internettilgang, bøker eller andre læremidler som lar elevene utforske hvordan kunst blir brukt til å kommunisere med andre kulturer.

Trinn:

  • La elevene utforske ulike kunstnere og kunstformer som har blitt brukt til å formidle sterke budskap og skape dialog om et viktig samfunnstema.
  • Alternativ 1: Veiled elevenes læring ved å vise dem til utvalgte kunstnere i bøker eller på nett, ta et besøk til et lokalt museum eller se på kunstneriske uttrykk i det offentlige rom.
  • Alternativ 2: La elevene gjøre research på egen hånd for å lære hvordan ulike kunstnere har brukt kunsten sin for å formidle viktige budskap og skape dialog om et samfunnsspørsmål. Hvis du velger denne varianten, gi studentene retningslinjer for hvordan de bør lete og pass på at de finner fram til relevant innhold.

Hva vil kunsten min si?

Elevene har nå utforsket ulike kunstnere og kunstformer som har blitt brukt til å kommunisere og skape dialog om et samfunnsspørsmål. Få dem til å idémyldre over hvilket hovedbudskap de vil formidle gjennom sin egen kunst, og hvordan det kan sette i gang en samtale med mennesker fmed annen kulturell bakgrunn.

Læremidler

Elevark: Hva vil kunsten min si?

Trinn:

  1. Forklar for elevene at før de bestemmer seg for hva slags kunst de vil lage, må de finne ut hvilken viktig sak de vil ta opp, og hva de spesifikt å ønsker å formidle om den.
    • Minn elevene på at målet for denne designutfordringen er å skape «dialog på tvers av kulturer», så kunsten deres skal ikke bare si noe om et samfunnstema, men også få publikum til å stille spørsmål og sette i gang en videre diskusjon.
    • Bruk elevarket «Hva vil kunsten min si?» for å hjelpe elevene med å finne hovedbudskapet de vil formidle gjennom kunstverket sitt, og hvordan verket kan åpne for en dialog mellom kulturer.

2. Be elevene om å idémyldre frem en liste med ulike typer kunst de kan bruke i denne designutfordringen. Målet er å hjelpe dem til å forstå at «kunst» ikke er begrenset til maleri, tegning og skulptur.

3. Elevene skal deretter idémyldre over hvilke ulike medier og verktøy de kan bruke for å skape kunstverket sitt.

4. Til slutt skal elevene samle trådene og bestemme hvilken type kunst de vil lage for å starte en samtale med mennesker fra andre kulturer om det samfunnstemaet de har valgt.

  • Minn elevene på å velge en kunstform som de interesserer seg for, og hvor de får brukt sine personlige styrker og talenter.
  • Elevene kan arbeide med kunstverkene hver for seg, to og to, eller i små grupper.

Læremidler

Elevark: Trinn 1: Empati

Trinn:

  1. Gå gjennom elevarket for dette trinnet i designprosessen.
  2. Forklar for elevene at å bruke empati i denne designutfordringen vil si å bruke tid på å lære så mye som mulig om saken de vil at kunsten deres skal starte en dialog om, og å finne ut hva andre i og utenfor elevenes eget samfunn allerede har sagt om temaet.
  3. Elevene kan lære mer om sitt valgte sak og dialogen som alt finnes om temaet gjennom å gjøre research, for eksempel:
    • Feltarbeid
    • Lesing
    • Søk på internett
    • Gjennomføre intervjuer eller høre på tidligere intervjuer
    • Se dokumentarer
    • Høre på podkast
    • Utforske sosiale medier fra pålitelige kilder

Når elevene har brukt tid på å sette seg inn i saken de vil ta opp i kunstverket sitt, og i dialogen som allerede finnes om temaet, skal de bruke trinn 2 i designprosessen til å forklare hvorfor det er viktig å kommunisere med andre kulturer om dette.


På slutten av dette trinnet er målet at elevene har en spesifikk og tydelig problemstilling som vil lede dem gjennom resten av designutfordringen.

Læremidler:

  • Elevark: Trinn 2: Definer

Trinn:

1. Gå gjennom elevarket for dette trinnet i designprosessen.

2. Få elevene til å konsentrere seg om følgende:

  • Hvilke problemer kan kommunikasjon bidra til å løse? Velg etn sak som kan bli løst gjennom en slik kulturell dialog i denne designutfordringen.

3. I tillegg til elevarket kan du la elevene ta i bruk en av disse alternative strategier for å hjelpe dem med å definere problemet og formulere en problemstilling:

  • Diskusjon med medelever
  • Skriving
  • Lage lister
  • Tegning
  • Tankekart
  • Dele mulige løsninger med menneskene som påvirkes av problemet (om mulig) for å få deres tilbakemelding

Elevene har nå valgt seg ut ett bestemt problem som kulturell dialog kan bidra til å løse. De er klare for å ha det litt gøy med å finne på ideer til kunstverket de skal lage!


Læremidler:

  • Elevark: Trinn 3: Idéutvikling

Trinn:

  1. Gå gjennom elevarket for dette trinnet i designprosessen.
  2. Mens elevene utvikler ideene sine bør du oppmuntre dem til å være dristige, kreative, og ikke være redde for å liste opp så mange ideer som mulig. La dem drømme stort og gå for kvantitet – jo flere ideer, jo bedre!
  3. På dette trinnet kan elevene idémyldre over hvilken kunstform de kunne tenke seg å bruke, og hvilke elementer de har lyst til å ha med i kunstverket.

På dette trinnet skal elevene lage en skisse, et storyboard, en rask modell eller andre «prototyper» for å illustrere kunstverket de skal skape. Målet er å utarbeide en plan for å sikre at kunstverket formidler budskapet på best mulig måte, og inviterer andre til å bli med i samtalen. (På neste trinn vil de trenge denne prototypen for å få tilbakemelding fra andre som de kan bruke til å forbedre modellen, eller til å med forkaste hele planen og gå tilbake til til trinn 3 (Idéutvikling) for å fortsette med å bearbeide ideen eller velge en helt annen idé.)

Læremidler:

  • Elevark: Trinn 3: Prototype

Trinn:

1. Gå gjennom elevarket for dette trinnet i designprosessen.

2. Minn elevene på at prototypen skal være en rask liksom-versjon av hva de har tenkt å lage for å få tilbakemelding før de bruker tid og energi på det ordentlige prosjektet.

3. Det betyr at de ikke trenger å bruke samme medium til prototypen som de har tenkt å bruke til kunstverket. En elev som ønsker å lage en skulptur trenger for eksempel ikke å lage en «mini-skulptur» eller en 3D-modell. En enkel skisse av skulpturen er nok. En elev som vil skrive en sang trenger ikke å skrive en ferdig tekst, men kan starte med å sette noen få linjer til

Når elevene har laget en enkel prototype, er det på tide å teste om det planlagte kunstverket formidler den sentrale ideen de ønsker å uttrykke, og å invitere andre til å stille spørsmål og delta i samtalen.

Læremidler:

  • Elevark: Trinn 5: Test

Trinn:

  1. Gå gjennom elevarket for dette trinnet i designprosessen.
  2. Det beste er om elevene kan kommunisere med elever fra en annen kultur for å sikre at hovedbudskapet deres formidles slik de har tenkt og at verket inviterer andre inn (og ikke får andre til å føle seg fremmedgjort eller redd for å delta i samtalen).
  3. Pass på at elevene tar vare på responsen de får, og oppfordre dem til å tenke kritisk over hvilke innspill de vil arbeide videre med.

Fordi målet for denne designutfordringen er at elevene bruker kunst til å starte en dialog med andre kulturer, er det å dele kunstverket sitt et avgjørende siste trinn. Det finnes mange måter de kan vise frem kunsten sin på – i en utstilling på skolen eller i nærmiljøet, på et lokalt kunstmuseum, eller på en nettside. Ideelt sett skal måten de deler kunsten på ikke bare la andre få se eller oppleve den, men også gi publikum rom til å delta aktivt, stille spørsmål og «bli med» i samtalen.

Innsatsen elevene har lagt ned og det de har oppnådd bør feires! Vurder å ha en klassefeiring hvor elevene kan dele reisen de har tilbakelagt i denne designutfordringen. Inviter andre til å komme og se, lytte og stille spørsmål. Minn elevene (og eventuelt andre inviterte) på at denne designutfordringen ikke bare har vært et skoleprosjekt, men er den samme prosessen som designere, ingeniører, forskere og mange andre bruker i den virkelige verden hver dag for å utvikle løsninger på vanskelige utfordringer.