8.-10. Trinn, VGS
Hotline
Et spill om uenighet og dialog
Tema: Dialog, Demokrati, Konflikt
Varighet: 45 minutterUndervisningsopplegg
Regler
Elevene på skolen har startet en hotline. Hjelp denne sprø gjengen med å løse dilemmaer. For å forstå andre holder det ikke bare å tenke selv.
Hotline spilles i grupper på 3 - 5 spillere.
En runde varer i ca 15 minutter.
Spillet inneholder
- Rollekort
- Hjelpekort
- Dilemmakort
Sånn spiller dere
- Alle spillerne trekker 3 rollekort.
- Velg gamemaster for første runde. Etter første runde går rollen videre til personen som sitter på gamemasters venstre side
- I hver runde skal dere diskutere etdilemma. Gamemaster trekker et dilemmakort og leser det høyt.
- Spillerne skal velge ett av rollekortene sine, og finne på en løsning som om de er rollen på kortet. Alle spillerne forteller etter tur, og diskuterer sammen.
- Gamemaster skal ikke svare på dilemmaet. Hvis én spiller står helt fast kan gamemaster gi spilleren hjelpekort.
- Gamemaster kårer en rundevinner. Det er gamemaster som bestemmer hvem som har den beste løsningen, enten fordi den er mest kreativ, morsom eller passer best til rollekortet. Gamemaster skal være nøytral og kan ikke velge rundevinner strategisk for å forhindre at noen spillere skal vinne.
- Rundevinneren får kaste ett rollekort. De andre spillerne kan bytte inn rollekortet de brukte i runden med et nytt fra bunken. Legg hjelpekortene tilbake i bunken.
- I neste runde fortsetter spilleren til venstre for gamemaster som ny gamemaster.
- Fortsett å spille til én spiller er kvitt alle rollekortene sine. Spilleren som først blir kvitt rollekortene sine, har vunnet!
Tips! Vil dere spille en lyn-runde, start med 2 rollekort hver istedenfor 3.
I kortspillet Hotline møter dere mange karikerte typer. I virkeligheten er vi ikke så karikerte. Vi har mange ulike sider, og i vi kan endre oss.
Gruppeoppgave
Legg alle rollekortene i bunken foran dere på et bord.
1) Tenk dere at det er første skoledag. Ingen kjenner hverandre fra før.
- Hvem av rollene tror dere raskt vil bli venner?
- Er det noen av rollene du tror vil kunne holde noen andre utenfor?
- Hva skal til for at alle skal føle seg som en del av fellesskapet? Hva kan gruppen rundt gjøre og kan rollen selv gjøre noe?
- Hvem av rollene tror dere lett vil komme i konflikt med hverandre?
- Hvordan kan konfliktene mellom disse bli løst?
2) Tenk dere at dere jobber som kontaktlærere. Rollene fra Hotline går i klassen dere har ansvaret for. Det er dårlig klassemiljø, mange grupperinger og mange som føler seg utenfor.
Klassen skal gå i gang med et flere uker langt prosjekt. Deres oppgave som kontaktlærere er å dele klassen inn i prosjektgrupper. Hvordan er det lurt å dele inn grupper både for å skape et bedre klassemiljø og for at hver gruppe skal fullføre prosjektet? Velg selv hvor store gruppene skal være. Presenter forslaget deres for resten av klassen når dere er ferdige.
Etikk handler om valg og moral. Det finnes ulike etiske modeller (etiske perspektiver). Hva som er et riktig moralsk valg, avhenger av hvilken etiske modell du ser på.
Oppgaver
1) Gå til læringsressursene dine eller gjør research på nett for å gjøre deg kjent med minst en av de etiske modellene under:
- Utilitarisme (konsekvensetikk)
- Pliktetikk
- Dydsetikk
2) I kortspillet Hotline møter du en gjeng typete roller. Nå skal du lage minst ett nytt rollekort som skal representere en av de etiske modellene du har gjort deg kjent med. Gi rollen et navn og lag en beskrivelse av hva slags person dette er. Hvis du vil kan du også tegne en tegning.
3) Presenter kortene for hverandre. Legg de nye kortene i bunken og spill en ny omgang.
I kortspillet Hotline møter dere mange karikerte typer. I virkeligheten er vi ikke så karikerte. Vi har mange ulike sider, og i vi kan endre oss. Likevel har vi ulike meninger og ulike måter å oppleve situasjoner rundt oss på.
- Diskuter denne påstanden i små grupper (ta en runde rundt bordet)
Mennesker jeg har i livet mitt (venner eller familie) mener stort sett det samme som meg.
Hva er bra med å ha ulike meninger? Finn 3 eksempler på at det er bra. Finn 3 eksempler på at det kan være en utfordring.
2. Et ekkokammer er en informasjonsboble der du bare møter andre som bekrefter det du mener og tror, uten å bli utfordret. Har du eller noen du kjenner opplevd å havne i et ekkokammer? Hva er farene ved det?
I kortspillet Hotline møter du mange ulike roller. Velg deg ut to av rollene. Det står ikke så mye om bakgrunnen til rollene på kortet, men hvordan tror du hverdagen deres er? Har de søsken? Hva tror du de er redde for? Hva drømmer de om? Er det noe de skjuler? Skriv en kort tekst om et møte mellom de to rollene. Hvor møtes de? Skjer det noe som gjør at rollene endrer seg eller gjør noe uventet?