Å fange en idé
Jeg vil inspirere mennesker og formidle en ide. Man skal føle at verden kanskje ikke alltid er slik man tror og at man kan se den på forskjellige måter.
Hva synes du det norske publikum bør vite om Erik Johansson?
Jeg har alltid hatt en følelse om at jeg må uttrykke meg visuelt. Jag har alltid likt å tegne og male, men jeg har aldri vært bra nok til å gjøre det på en realistisk måte. Da jeg fikk mitt første digitalkamera fant jeg mitt medium for å fange disse umulige, rare ideene i mitt hode og klare å få uttrykk for dem på en visuell måte.
Hva er fotografi for deg?
Fotografi handler om å fange et øyeblikk, men for meg handler det mer om å prøve å fange en ide. Det handler ofte om hvordan man kan fange noe som ikke finnes, men få det til å se ut som det faktisk finnes. Det er mye derfor jeg jobber med fotografi, fordi fotografi er den beste måten vi har å avbilde virkeligheten på. Jeg vil at det skal føles som at de stedene jeg skaper finnes, selv om de er sammensatt av elementer som er umulige å fange på kamera.
Så du prøver å lage noe som er mer virkelig enn virkeligheten?
På en måte. Hva er virkeligheten, hva er vi vant til å se rundt oss? Det er en ting, men idéverdenen vi har inni hodene våreer noe helt annet. Så jeg prøver å bygge en bro mellom det vi ha vi ser for oss i fantasien, og det vi ser foran oss i virkeligheten. Det handler om å prøve å fange det umulige, men på en realistisk måte.
Hvordan gjør du det?
Min måte å arbeide på er å bruke mitt kamera for å fange alle deler jeg trenger, og siden setter jeg alt sammen digitalt. Mye handler om problemløsing, både teknisk og kreativt, og å finne måter å fange så mye som mulig i kameraet og få det til å føles som om det virkelig er der.
Hvor mange bilder består et ferdig bilde av?
Et bilde kan bestå av mange forskjellige deler, men det er egentlig ikke formålet at det skal være så mange deler som mulig, men det handler om å finne en måte å fange det umulige på. Iblant handler det om å bygge opp en scene i virkeligheten foran kameraet, og iblant handler det om å slå sammen mange forskjellige deler. Det er selve ideen som bestemmer hvor komplisert prosessen blir.
Hvordan ble denne utstillingen til?
Utstillingen handler om temaer som jeg ofte jobber med, som konfortsoner eller å våge å ta ett skritt ut i det ukjente, og hvordan vi er fanget i våre egne verdener. I denne utstillingen jobbet vi sammen med Fotografiska for å ta frem denne idéen. Vi ville gjøre noe på et tema som berører og som er relevant. Etter det arbeidet jeg med flere konsepter på temaet Echo Chamber. Den største utfordringen var å finne en begrensning fordi det finnes så mange ulike måter å jobbe med dette konseptet på. Den største utfordringen var å fange de tre perspektivene i de tre bildene.
Kan du fortelle om bildet “The Echo Chamber”?
Jeg ville at det skulle se ut som et stort landskap av forskjellige rom som virkelig fantes der og designet og bygget derfor en modell på en kvadratmeter med forskjellige rom sammen med en modellmaker i Praha. Jeg fotograferte denne modellen fraulikevinkler og roterte den for så å kombinere det til et stort landskap fullt av rom. Jeg ville at den skulle skape følelsen av at vi ikke bare er fanget i denne håpløse filterboblen, eller i forskjellige ekkokamre, men at hvis vi tar et skritt tilbake, eller i dette tilfellet går opp på stigen og ser utover, kan vi få nye perspektiver.
Hvordan ble bildet “Filter Bubbles” til?
Jeg har brukt mange praktiske problemløsingsmåter for å fange bildene i utstillingen. For Filter Bubbles jobbet jeg med en profesjonell bobleblåser for å skape bildene. For å få denne mannen inni en boble tenkte jeg at den beste måten å fange det på var å ha ham fysisk inni boblen. Så da gjorde vi det. Bobler er kompliserte, de reflekterer omgivelsene, så det var viktig å fotografere mannen på et lignende sted som stedet i bildet slik at refleksjonene ville passe sammen med omgivelsene.
Hva forteller bildet “Painting a World of Our Own”?
Det handler om hvordan vi skaper verdener for oss selve og hvordan vi maler verden slik vi ønsker å se den. Vi velger hvilke mennesker vi følger i sosiale medier, vi velger de filterboblene som skaper det vi ser rundt oss og vi velger vekk ting. Det jeg ville fange i bildet var ikke bare at personen maler en verden, men en verden i forandring. Vi forandres som personer og da forandrer vi også det vi ser. Man maler opp en verden, men det er en verden i forandring.
Hvordan kan dine bilder og din kunst formidle dette temaet på en ny måte?
Det jeg prøver å gjøre med min kunst her er å sette søkelyset på temaet i et nytt perspektiv. Ikke å dokumentere det, men snarere å tenke på konseptet og gjøre det på min egen måte med de manipulerte bildene. Manipulasjon er et relevant tema i dag, hvordan kan man stole på noe i det hele tatt når hele verdenen er manipulert? Å bruke det som uttrykksmåte for å sette søkelyset på konseptet er interessant.
Utstillingen er mer enn bare bilder. Hvilken følelse ønsker dere å skape i rommet?
En ide med utstillingen var å ikke bare presentere bilder på veggene, jeg ville skape en følelse av at bildene kommer ut i rommet, at betrakteren kan gå in i utstillingen, og at man er en del av den. Mange av rekvisittene som jeg har brukt i å skape bildene har vi brukt i utstillingen, slik at man kan føle at man er en del av bildene.
Hva ønsker du at vi skal føle når vi er der inne?
Jeg håper at man skal føle seg inspirert fremfor alt, men også at man skal føle at man kan reflektere over sin egen filterboble og den verdenen vi lever i. Kanskje selv tørre å ta et skritt tilbake og se hvilke begrensninger og hvilken del man selv er i dette puslespillet.
Er det noen fare for at folk vil tro at dine bilder er KI-generert?
KI er ett nytt verktøy som finnes og som vi ikke kan slette. Det er et verktøy som jeg tror mange vil bruke på kreative måter, men det kommer også til å brukes til å villede og gjøre at folk ikke kan stole på det de ser. Jeg bruker ikke selv KI i mine bilder, fordi jeg vil at det skal føles som at de er virkelige, selv på en uvirkelig måte. Jeg vil fange virkelige elementer til å skape noe som ikke eksisterer. For meg handler det om prosessen. Fra å fotografere noe til et ferdig bilde, den prosessen der er en veldig kreativ prosess. Jeg vil ha full kontroll over alle detaljer og fange iden i mitt hode. Det er viktig for meg.
Hva vil du oppnå med ditt kunstnerskap?
Det er et stort spørsmål. For meg handler det om at jeg skaper bilder som jeg føler at jeg må skape. Det finnes en skapende kraft i meg. Inspirasjon for meg handler om det jeg ser rundt meg og det jeg opplever. Jeg vil inspirere mennesker å tenke at ting kan være på en annen måte enn det man tror de er, men også at man føler seg inspirert til å tørre å ta et skritt ut i det ukjente.
Del: